Indhold & Opbygning

Et praksisnært kursus, som klæder dig på til aktiv sprogtilegnelse?

Der findes mange konferencer og kurser angående aktiv læring, og til de fleste af disse konferencer sidder man i 1-2 timer på en stol og høre om, hvorfor indlæring bør ske aktivt.

Hos Aktiv Læring får du et kursus, hvor du er oppe af stolen og lærer om aktiv sprogtilegnelse ved at være en del af aktiv sprogtilegnelse. Kurset er en vekselvirkning mellem teori og afprøvning af forskellige sprogaktiviteter.

Målet med kurset er at gøre dig klar til at starte op med bevægelse i sprogundervisningen dagen efter kurset.

Øg læringsudbyttet

Begræns nervøsiteten

Øg elevdeltagelsen

Øg glæden ved undervisningen

Det fulde potentiale

Langt de fleste lærere har erfaringer med aktiv læring. Måske har du allerede set, hvordan bevægelse kan skabe motivation og glæde i undervisningen.

Aktiv Læring har specialiseret sig i aktiv sprogtilegnelse, hvorfor vi i dette kursus går et spadestik dybere og beskæftiger os med temaer som fremmedsprogsangst, bevægelsesglæde i fremmedsprogsundervisningen og hyppige udfordringer ved bevægelse i sprogundervisningen.

Inspiration til nye sprogaktiviteter

Det kan være svært at komme i gang med sprogaktiviteter, hvis du aldrig selv har været en del af aktiv sprogtilegnelse. Netop derfor er dette en vigtig del af kurset hos aktiv læring. Der vil i løbet af kurset blive faciliteret forskellige sprogaktiviteter, så du selv kan mærke, hvordan det er at være elev i aktiv sprogundervisning.

I starten af kursuset vil du modtage et inspirationshæfte med forskellige sprogaktiviteter, så du vil være klar til at starte op med aktiv sprogundervisningen dagen efter kurset.

Indhold & udbytte

Hvorfor aktiv sprogtilegnelse

Hvis vi ikke er beviste om, hvorfor vi bør bruge bevægelse i sprogundervisningen, er det svært at motivere sig selv til at starte. Derfor er spørgsmålet "Hvorfor?" en vigtig del af kurset.

Succesfuld brug af bevægelse i sprogundervisningen

Bevægelse i sprogundervisning kan være udfordrende, men med de rette værktøjer bliver det en effektiv og motiverende metode til at styrke elevernes sproglige færdigheder.

Implementering af bevægelse i sprogundervisningen

Hvis vi ikke ved, hvordan vi kan implementere bevægelse i undervisningen, så kan resten være lige meget. Derfor dykker vi ned i de hyppigste udfordringer og snakker om, hvordan vi kan håndtere disse.

Fremmedsprogsangst

Mange elever er nervøse eller direkte bange for at snakke et fremmedsprog foran andre. I dette kursus dykker vi ned i, hvordan bevægelse kan bruges til at begrænse fremmedsprogsangst og dermed øge mundtligheden.

Praktisk anvendelse og tilpasning:

Alle elevgrupper er forskellige og netop derfor er det vigtigt, at vi kan tilpasse de forskellige sprogaktiviteter til fx klassetrin, sprog og specielle behov. I dette kursus bliver der præsenteret værktøjer til at tilpasse og ændre sprogaktiviteter, så de passer til netop din praksis.

Workshop: Fastholdelse af Aktiv Læring

Du kan sikre en langvarig brug af bevægelse

Det er let at falde tilbage til sine trygge undervisningsmetoder. Hvis du er nervøs for dette er tilfældet er det muligt at planlægge efter opfølgende kursus.

Hvad er et opfølgende kursus?
Forløbsindholdet omkring aktiv læring er baseret på teori og forskning, blandt andet Kurt Lewins forandringsmodel med tre faser: Unfreeze, Change, Refreeze.

Den første workshop samt jeres efterfølgende arbejde med aktiv sprogtilegnelse har været de to første faser: Unfreeze og Change. Kursisterne har lært om fordelene ved aktiv læring og har implementeret det i deres praksis.

Denne workshop vil fokusere på den sidste fase, Refreeze. Her vil vi beskæftige os med de udfordringer, som kursisterne har oplevet siden vi mødtes til første workshop.

Kursisterne vil til denne workshop modtage endnu et inspirationshæfte med sprogaktiviteter til deres undervisning.

Lad os hjælpe dig

Ønsker du et uforpligtende tilbud?

Få et uforpligtende tilbud på din opgave. Vi ser frem til at høre fra dig.

Kontakt